pH-ul sapunului natural si masuratorile eronate

Hristos a Inviat !

Iata ca dupa o absenta destul de lunga am revenit cu informatii noi pe care vreau sa le impart cu ale mele colege de sapunarit si de ce nu, si cu cei care inca nu au notiuni despre fabricarea sapunului🙂

Am tot intrebat pe diverse forumuri autohtone, am intrebat chiar persoane care fac sapun de multa vreme o chestiune legata de valoarea pH-ului la un sapun handmade. Nu-mi place sa fac un lucru pe care sa nu-l inteleg in intregime asa ca trebuia cercetat. Spre surprinderea mea n-am obtinut un raspuns de care sa fiu multumita. 

Am citit pe multe bloguri ca se obtin valori ph de 7 , 7.5, 8 sau  8.5 in vreme ce sapunurile mele aveau 9.5  sau 10 uneori. Panica si stres…ce sa fac sa obtin si eu asemenea valori care credeam eu ca sunt direct proportionale cu “blandetea” sapunului respectiv.?! Stiam ca un ph de 9.5 sau 10 este perfect normal dar nu intelegeam de ce normalul este 10 dar se obtine 7🙂 Am inceput cautarile legate de scaderea fortata a ph-ului in timpul fabricatiei…nimic! Deci :  ce a determinat scaderea pana la valorea neutra ?  Din ce se poate regla ph-ul intr-un sapun handmade?

Cum s-au obtinut valori de 7 sau 7.5 ???

SIMPLU: NU s-au obtinut asemenea valori.

Din pacate nimeni n-a stiut sau n-a vrut (lucru care te cam amaraste pe moment) sa-mi spuna pe forumurile de la noi asa ca m-au ajutat cateva doamne, pe un forum international, care au fost de acord sa imi explice niste lucruri, cred eu , foarte importante.

O sa reproduc mai jos cateva paragrafe ce au urmat intrebarilor mele :

“I’ll tell you how – they are measuring it wrong. If I had to guess, they are using pH strips, and some of them can be extremely unreliable. “

————

“Trying to lower it can break down the soap. Also, lower ph doesn’t mean better for the skin.”

————–

“With a soap with a pH of 8.5 I would be worried about spoilage and consider adding a preservative. There are much more bacteria growing at 8.5 than 9.5.”

——

“Ditto what carebear said. If you are getting a pH reading of 7 for your lye-based soap, and it is still in its normal, solid form and hasn’t lost any of its ability to clean, you can be 100% absolutely sure that your pH measuring device is faulty and way off the mark. Like carebear said, soap (lye-based soap) falls apart and is no longer soap at a neutral pH of 7. That’s because soap by it’s very definition is an “alkaline salt of a fatty acid”. Even though the pH does drop some during cure, it will always fall on the alkaline side of the scale.”

——-

“So…my conclusion is that somebody tells me that has ph 7 and the soap looks like a soap…it’s a mistake of measurement.

if it is true soap, they are wrong (whether they got wrong information or measured incorrectly).
if it’s a syndet (synthetic detergent) entirely or largely, then it could be 7. “

—–

foarte interesant urmatorul paragraf:

“In Dr. Kevin Dunn’s book Scientific Soapmaking (page 371), he brings attention to some reference reports from an ‘irritability index’ that list the irritability level of certain commercial soap bars. The least irritating soap in the tests was Johnson & Johnson’s Baby Soap w/oatmeal. Any guesses as to the soap’s pH? According to the index, it’s 12.35. The most irritating soap in the tests was Camay Gala. It’s pH? If you think it’s higher, you would be wrong. It’s pH is 10.36. Very interesting stuff. “

Asa cum spuneam mai sus valori pH atat de mici la un sapun  nu exista. Sunt doar erori de masurare. Iata si o alta explicatie, de data aceasta am tradus textul pentru a fi mai usor de parcurs:

Ma ocup cu fabricarea sapunurilor de aproape 26 de ani. Timp de mai bine de 20 de ani am testat sapunurile cu ajutorul benzilor de hartie (pH test) care au aratat valoarea ph-ului foarte aproape de cea neutra (7.5). Acum 3 ani, schimbarea locului de munca mi-a oferit accesul la un Ph metru de laborator. Bineinteles, n-am putut rezista tentatiei de a-l foloi pentru a-mi testa sapunurile. Imaginati-va surpriza pe care am avut-o in momentul in care am citit valori intre 9.5 si 10.5. Stiam ca sapunurile mele sunt foarte blande cu pielea […]sapunurile mele nu aveau valoarea aproape de cea neutra pe care am obtinut-o timp de 20 de ani ?? Nu am vrut sa dau crezare pH metrului si am incercat totul pentru a obtine o “citire” mai buna. Mai intai m-am asigurat ca ph metrul era calibrat corect, apoi am incercat sa maresc valoarea superfatt-ului pana la 15%. Am incercat alte pH metre din laboratoarele din zona.. am testat sapunurile comerciale si pe cele fabricate manual (nu numai cele facute de mine). Dar totusi, toate “citirile”(sa tot fie 200 pana acum) se situau in jurul valorii de 10. Ceva era bizar iar eu nu intelegeam ce se intampla. De ce ar fi variatii atat de mari intre benzile de testare ph din harie si un pH metru de laborator. Cine era de vina ? Sapunul, ph metrul sau benzile de testare ?

Intre timp am inceput sa citesc tot ce am gasit despre pH -ul unui sapun. Literatura in domeniu sugereaza ca ph-ul de 9.5-10 este normal pentru sapun. In timp ce acest lucru a confirmat rezultatele pe care le citisem totusi nu explica discrepanta de 2-3 unitati. Ii sunt recunoscatoare unei persoane de la Hydrion (fabricant de benzi de testare ph) care a identificat natura tensioactiva a sapunului ca fiind o posibila problema. Aparent, agentii tensioactivi pot cobori indicatorii unor benzi de testare cu pana la 2-3 unitati. […] “

multumiri fetelor de pe SMF. thank you

 

12 thoughts on “pH-ul sapunului natural si masuratorile eronate

  1. daca vrei sa scazi ph o poti face cu acid lactic. dar atentie . tb sa pui cate 2 picaturi, masori, iar pui iar masori.nu stiu exact daca ph-ul obtinut terminarea sapunului ramane la fel pana la uscare

  2. da, am citit si despre acidul lactic si a ramas de incercat varianta cu lapte de capra care il contine. Acidul lactic merge adaugat ca atare in creme, lotiuni, geluri si alte compozitii cu textura asemanatoare. La sapun insa nu vad cum s-ar putea adauga in procesul CP fara sa taie. Poate la rebatch. Te pup si multmesc pentru comment, Louise.

  3. nu vad de ce sa se taie. este lichid si cred ca este ok in faza de trace. sincer eu nu am incercat. pe mine nu ma deranjeaza ph-ul obtinut. cred ca multi pun accent pe miros si aspect si mai putin pe ph.
    atentie la sapunul cu lapte. am citit undeva ca proportia este de 2:1 lapte-soda caustica. Am facut un sapun pentru bebe si in loc de apa am pus lapte. cand am pus soda s-a taiat laptele. dar cand adaugi uleiurile si amesteci isi revine.

    • cu lapte inca nu am incercat pentru ca am vazut ca mereu mi s-au pus piedici. ba n-am gasit lapte de capra, ba am gasit si s-a dovedit a fi stricat😦 ..si pentru o vreme stau cuminte. Poate nu e momentul. Mai astept.
      Dar atunci cand o sa fac o sa tin cont de sfaturile tale. Am gasit si eu fel de fel de tutoriale si vad ca este destul de incitant.

      ti ce-ai pus la sapunul pentru bebe ?

  4. da, ai dreptate cu mirosul si aspectul. Mi-am adus aminte o poanta pe care am auzit-o pe cand eram in scoala generala:
    cica era o femeie intr-un magazin la standul de spray-uri si erau capacele indesate cu vata impregnata puse pe un carton pe vitrina langa tuburile de spray. Stii.. cum era pe vremuri …
    Femeia respectiva a luat un tub, si-a dat putin pe mana si imediat a sarit vanzatoarea: “Alo, doamna, nu consumati spray-ul, aveti capacele acolo pentru mirosit.”
    Femeia ii zice “Pai, stiti…pe piele se simte mirosul, ca e in functie de pH”.
    Vanzatoarea: “si ce? capacul n-are pH ?”🙂

  5. cred ca ar trebui sa-ti faci probleme de ph doar la sampon unde trebuie ca ph sa fie scazut (5.5) ca sa fie eficient. in rest….. eu am ph iintre 8-10 si sunt foarte multumita. poate si pentreu faptul ca eu il folosesc si restul le dau cadou. e o problema , poate, la cei care le vand

  6. aaa, stiu, nu-mi mai fac probleme pentru ca am inteles acum cum trebuie sa fie. Intre timp am mai schimbat si din retete si sunt foarte multumita. Ma spal cu toate🙂, am luat si la serviciu, am dat pe la prieteni🙂

Leave a Reply

